top of page

Diplomacia Trilógie – spätosť diplomacie a ekonomickej diplomacie s podnikaním a inými súvisiacimi entitami

Pokiaľ ide o systémy spoločenské, a najmä medzinárodné vzťahy, je uvedená zákonitosť oveľa nebezpečnejšia a môže vyústiť do nepredpokladaného protivenstva až na úrovni totálnej deštrukcie životného priestoru tejto planéty. Pri takom stave a zápase o prežitie sa sotva niekto stará o typ a výrobcu či dizajnéra nástroja dolovania pokladov zeme, ale stará sa o to hlavné: „len tie skromné poklady“ dostať na svetlo božie, len ich zachrániť a vybudovať z týchto prvých tehličiek minulosti „areál nového sveta“, odstrániť zlo a postaviť reálny svet na úroveň tých najživších, z minulosti pretrvávajúcich snov.

 

Názvy jednotlivých kníh trilógie sú možno na prvý pohľad neobvyklé, avšak nazdávam sa, že vo svojej trojici tvoria celok v istej dynamike vnímateľných udalostí, pretože náš život, okolitá príroda i filozofia ponímania sveta sa dejú v nejakom priestore, ktorý z hľadiska rozsahu opisovanej látky v mojom konkrétnom pochopení ohraničujem v rámci samotnej existencie najvyššieho, až nekonečne veľkého univerza. 

 

1. V prvej knihe trilógie prechádzam v myšlienkových konštruktoch od univerzálne ponímaného „priestoru“ do konkrétneho „prostredia“. Všetci žijeme a tvoríme, či „pretvárame“ prírodu, spôsob života, zlepšujeme alebo zhoršujeme svoje životné podmienky, ktoré zákonite vplývajú na človeka, na našu existenciu a zachovania podmienok samotného života. 

 

2. Rešpektujeme pritom jeho vnútorný i vonkajší materiálny i duševný pohyb, aj existenciu duchovna v našom živote, pohyb, ktorý v pozitívnom zmysle sa javí ako vývoj, ako napredovanie. Je to pozitívum nového výsledku, či stavu ponímanom vo všeobecnosti i v konkrétnom vyjadrení, či sa vo fyzikálnom (napr. aj chemickom), ale i bežnom vizuálnom vnímaní živými bytosťami a mysliacom človeku, zvlášť v čase zodpovedajúcom meniacemu sa stavu. Pochopiteľne, vo svojom vedomí človek nemôže vnímať v čase sa meniaci každý detail, ale môže pochopiť „mechanizmus“, presnejšie vyjadrené „proces, či procesy“ meniaceho sa stavu, čo platí pre akúkoľvek ľudskú aktivitu, diplomaciu, či ekonomickú diplomaciu nevynímajúc. To sa snažím vysvetliť v druhej knihe trilógie.

 

3. Celé ľudské snaženie by malo viesť ku konkrétnemu výsledku, k naplánovanému želateľnému rezultátu, ktorý je vlastne „výsekom“ z existujúceho „zlomku“ univerzálneho priestoru, označovaného všeobecne prijatou terminológiou ako „univerza“. Je výsledkom ľudskej aktivity, bez zvažovania aj iných, duchovne ponímaných a v živote každého človeka vedome alebo aj nevedome pôsobiacich procesov myslenia a konania človeka. Tak nazerám aj na zvolený, cielene dosiahnutý „výstup“ ako súčasť v podaní žiaduceho výsledku a ciest k jeho dosiahnutiu. Keďže moje zameranie smeruje k zvyšovaniu efektivity produkčných procesov, osobitne v oblasti „priestoru“ vlastnej voľby, konkrétneho, človekom koncipovaného systému v podobe reálnych súčastí jeho materiálneho i duševného inerčne aj iteračne, a tiež interakčne pôsobiaceho systému v tretej knihe, a štúdiou skúmanej nadnárodnej korporácie.
 

Dielo, myšlienkovo odvodené z mnohých experimentov, pokusov, i vnímanie kontextov medzinárodnej situácie i perspektív ľudstva, osobných skúseností a faktov, reflektuje moje cítenie a moje presvedčenie. Stojí na báze nadobudnutej kvalifikácie a profesionálnych skúseností počas života s rešpektovaním princípov morálky a etiky. Pochopiteľne, dopad akejkoľvek kritiky nemôže byť väčší, ako to vyjadrili aj viaceré, hlavne zahraničné zdroje: „...odvaha autora sa jej podrobiť v záujme obrodzovacieho procesu súčasného života v najbližšom okolí i vo svetovej dimenzii“. V takom zmysle si dovolím zavádzať aj novú terminológiu zodpovedajúcej v skutočnosti úplne novému pohľadu na diplomaciu ako takú, rozširujem jej význam a označenie v duchu jednoty obsahu a formy ako diplomaciu trilógie, tzn. spôsobu podania skúmanej látky.

spis-castle-and-high-tatras.jpg

Jednotná prezentácia Slovenska v zahraničí

 

Problematika jednotnej prezentácie SR v zahraničí je zložitá a závislá na mnohých okolnostiach. Prevláda názor, že efektívnejšie budovanie dobrého mena SR v zahraničí a konkurencieschopnosti SR sa dosiahne prostredníctvom koordinovaného využívania metód a prostriedkov prezentácie v zahraničí v troch základných oblastiach – politickej, ekonomickej (zahraničný obchod a cestovný ruch) a kultúrnej (umenie, šport). 

bratislava-castlejpg.jpg

Zásady, z ktorých vychádza jednotná prezentácia SR v zahraničí, sú:

 

• orientácia na koncového adresáta (občania iného štátu, podnikateľské subjekty, orgány verejnej správy),
• orientácia na priority, ktoré vychádzajú zo strategických dokumentov jednotlivých orgánov verejnej správy,
• efektívnosť a postupnosť pri výkone jednotnej prezentácie SR v zahraničí,
• budovanie vzájomne výhodných partnerstiev, zdieľanie informácií a znalostí medzi dotknutými subjektmi,
• dosiahnutie synergie prezentačných aktivít a vynakladania finančných prostriedkov na prezentáciu Slovenska v zahraničí.

 

Dosiahnutie jednotnej prezentácie Slovenska v zahraničí by malo byť stanovené podľa priorít slovenskej zahraničnej politiky a ekonomických záujmov. Je preto potrebná ucelená teritoriálna stratégia prezentačnej politiky štátu vo všetkých vymedzených oblastiach (politickej, ekonomickej, kultúrnej). Štát má povinnosť určiť a dodržiavať dlhodobú stratégiu a smer, akým sa má Slovensko v nastávajúcich rokoch uberať. Budovanie dobrého mena SR v zahraničí a jej konkurencieschopnosti je dosiahnuteľné zvýšením spokojnosti občanov cieľových štátov, zahraničných podnikateľských subjektov a ostatných zainteresovaných strán s výkonom jednotnej prezentácie SR v zahraničí.

Diplomacy of Trilogy – the linkage between diplomacy and economic diplomacy with entreprise and other relevant entities

When it comes to societal systems, especially international relations, they can be more dangerous, and can escalate into unpredictable adversity that equals to total destruction of the human space on this planet. Given such conditions to fight for survival, no one would probably pay attention to who are designers or producers being in charge of natural resources, but one would rather care about the main: ‘‘only about these humble treasures‘‘ to take them on the light of God, just to preserve them and to build from these bricks of the past ‘‘the area of new world‘‘ to remove the evil and re-build the real world on the level of these most realistic dreams that lasts from the past. 

 

The name of each book of Trillogy might seem unsusual, at first, but I assume, the three of them create the whole set of events that can be perceived in certain dynamics, because our life, surrounded nature, and philosophy of life are happening in certain space, which is from the perspective of the range of described theme in my concrete understanding limited within existance of the highest, extremely huge universe.

 

1. In my first book I proceed in my thought construct from the universtal understanding of ‘‘space‘‘‘ to concrete ‘‘environment‘‘. We all live and create, whether we ‘‘modify‘‘ the nature, the way of life, we improve or worsten our life conditions, which inevitably effect human being, our existence and preserving conditions for life itself.

 

2. We respect its internal and extarnal, material and spiritual movement, also the existence of the spiritual life, movement, which in the positive meaning seems like development, moving forward. It is the positive side of new result, or the status understood in general or concrete notion, from the physical to chemical understanding, or just common understanding that is visually sensed by human beings, rational person, especially in the times that undrego changes. Understandably/ Indeed a human being cannot sense in his conciousness every detail and changes in a real time, but can understand the ‘‘mechanism‘‘ more in depth ‘‘the process or processes‘‘ of the changing conditions, whether it applies in human activities, diplomacy or economic diplomacy. All mentioned above I try to explain in my second book. 

 

3. All human effort should lead towards concrete result, towards planned or wished outcome, which is actually ,,a piece or fraction‘‘ from existing universal space, that is generally called ‘‘universe‘‘. It is the outcome of human activity, without taking into account other activities, understood spiritually in the life of every human, concious or uncontious dynamism of thinking and action of human being. This is the way I look at chosen, purposely achieved ‘‘outcome‘‘as a part of wanted result and the ways to achieve it. My main focus leads towards higher effectivity in a producion processes, especially from the perspective of own choice, concrete system conceived by human that is real part of material, spiritual, interlially and iteratively as well as interactivelly affecting system described in the third book, including the case study of multinational corporation. 

 

The publication is conceptually derived from many experiments, trials and perception in the context of international situation, perspectives of humanity, personal experience, facts reflect my feelings and my personal conviction. Based on achieved qualifications, professional practice throught my life with full respect towards principles, morals and ethics. Understandably, the impact of whatever criticism cannot be greater – as main foregin sources have stated - ,,the courgae of author is to be able becoming the subject of criticism, in the interest of revival process of contemporary life in surrounded area and in the world dimension‘‘. In this sense I would like to introduce new terminilogy that can be applied in reality, it will bring completely new perspectives on diplomacy as such, I extend its meaning and specification, in the spirit of unity of content and form, as diplomacy of Trilogy- in another words, the method used during research of this topic.

kvacianska-dolinajpg.jpg

Unified presentation of the Slovakia abroad

 

The situation with unified presentation of the Slovak Republic abroad is very complicated and depends on various factros. The opinion prevails, that building a good reputation and maintaining competetivness of Slovakia abroad will be achieved by applying coordinated methods and tools for presentation abroad in three fundamental areas: political, economic (foreign trade and tourism), culture (arts and sports).

bratislava-parlament.jpg

Principles of unified presentation of the Slovak Republic abroad

 

•Focus towards the end recipient (citizens of other countries, business entities, public administration bodies/ subjects,
•Focus on priorities that are derived from the strategic documents of individual bodies of public administration
• Effective and coordinated unified presentation of the Slovak Republic abroad 
• Establishment of mutually beneficial partnerships
• Information and knowledge sharing between relevant subjects
• Achievement of synergy between presentation activities and financial resources spent on the presentation of the Slovak Republic abroad.

 

Unified presentation of the Slovak Republic abroad should be achieved based on priorities of the Slovak foreign policies and economic interests. For this reason, it is necessary to create comprehensive treritorrial strategy of presentation policy of the state in all defined areas such as political, economical and cultural. The state has responsibility to determine and adhere to long-term strategy and directon, where Slovakia should go forth in the following years. Building a good country reputation and its competitiveness can be achieved by increasing the satisfaction of citizens of each destination state, foreign entreprises and other relevant entities which are interconnected with the actual realization of unified presentation of the Slovak Republic abroad.

Slovakia-Good-Idea.jpg

Dobré meno Slovenskej republiky v zahraničí je predpokladom na:

 

• zvýšenie prílevu priamych zahraničných investícii,
• zlepšenie obchodnej bilancie,
• zvýšenie príjmov z aktívneho cestovného ruchu,
• zvýšenie záujmu zahraničných študentov o štúdium
na stredných a vysokých školách v SR,
• zvýšenie a skvalitnenie slovenského kultúrneho
exportu.

automobile-production.jpg

Jednotná prezentácia Slovenskej republiky v zahraničí je chápaná ako koordinácia v nasledovných oblastiach:

 

• spolupráca pri plánovaní a výkone prezentačných aktivít v zahraničí vo vecne príslušných strategických oblastiach zapojených organizácií (obsah),
• zdieľanie informácií a znalostí o výkone jednotnej prezentácie SR v zahraničí,
• spolupráca pri vypracovaní spoločného jednotiaceho formátu prezentácie alebo jeho časti, ktorý napomáha komunikovať kľúčové posolstvo SR voči zahraničiu,
• spolupráca rezortov a inštitúcií pri príprave a realizácii zahraničných návštev v SR (politikov, novinárov, odborníkov),
• uskutočňovanie pravidelného prieskumu na vzorke zahraničných respondentov s cieľom zisťovania stupňa znalostí, presvedčenia, postojov, správania zahraničnej verejnosti voči SR,
• koordinácia aktivít v rámci získavania zdrojov na prezentačné aktivity z medzinárodných organizácií vrátane nástrojov EÚ a medzinárodných finančných inštitúcií.

Pre naplnenie vyššie uvedených strategických cieľov jednotnej prezentácie Slovenska v zahraničí je potrebné prijatie opatrení v troch základných oblastiach výkonu prezentácie: organizačnej, finančnej a technickej.

• Organizačná oblasť zahŕňa identifikáciu a následnú koordináciu všetkých relevantných subjektov podieľajúcich sa na prezentácii Slovenska v zahraničí, na budovaní značky Slovensko. Základným cieľom návrhu komplexnej prezentácie Slovenska v zahraničí je vytvorenie podmienok na koordináciu prezentačných aktivít Slovenska, dosiahnutie synergického a multiplikačného efektu, vytvorenie inštitucionálnych podmienok na dlhodobé zameranie takejto činnosti. Prostriedkom na dosiahnutie tohto cieľa po schválení materiálu vládou SR je vytvorenie Rady vlády pre jednotnú prezentáciu Slovenska v zahraničí, ktorá zabezpečí v rámci existujúceho legislatívneho rámca potrebnú inštitucionálnu platformu na koordináciu a spoluprácu zainteresovaných rezortov a organizácií pri rozhodovaní o výkone prezentácie SR v zahraničí a vytváraní podmienok ako dosiahnuť jej jednotnosť.

• Finančná oblasť zahŕňa koordinované, koncepčné, a teda efektívne vynakladanie verejných financií v procese jednotnej prezentácie SR v zahraničí. Na základe posúdenia konkrétnych modalít v rámci Rady vlády pre jednotnú prezentáciu SR v zahraničí sa odporúča vytvorenie medzirezortného rozpočtového programu „Prezentácia SR v zahraničí“ pod gestorstvom MZVaEZ SR.

• Technická oblasť zahŕňa vytvorenie a zdokonaľovanie technickej koordinačnej infraštruktúry jednotnej prezentácie SR v zahraničí. Keďže budovanie a rozvoj jednotnej prezentácie SR v zahraničí má nadrezortný charakter, úlohy v tejto oblasti sa musia riadiť a zabezpečovať koordinovane. Jednou z podmienok efektívnej koordinácie sú informačné toky medzi organizáciami vykonávajúcimi prezentáciu SR v zahraničí. Technická infraštruktúra zabezpečenia jednotnej prezentácie SR v zahraničí súvisí s rozšírením využívania moderných komunikačných prostriedkov. 

Stefan-Kassay-KU_edited.jpg

Moderné komunikačné prostriedky dokážu zabezpečovať:

 

• elektronickú komunikáciu medzi organizáciami zapojenými do jednotnej prezentácie SR v zahraničí,
• vytvorenie technickej platformy na vzájomné zdieľanie informácií a výmene skúseností o jednotlivých prezentačných aktivitách zapojených subjektov,
• posilnenie využívania moderných prostriedkov informačných technológií na výkon jednotnej prezentácie SR v zahraničí.

 

Vláda SR schválila 17. februára 2016 materiál z dielne rezortu diplomacie „Značka Slovensko: jednotná vizuálna identita štátnej správy, koherencia vládnych politík a potreba systémového riešenia jednotnej prezentácie SR v zahraničí v blízkej budúcnosti“. Dokument predstavuje jednotlivé kroky a úlohy, ktoré je potrebné realizovať pri implementovaní značky Slovensko. Materiál hovorí aj o potrebe medzirezortnej koordinácie prezentačných aktivít realizovaných jednotlivými aktérmi v zahraničí s cieľom multiplikovať komunikačný efekt o krajine.

 

Medzirezortnú koordináciu jednotnej prezentácie SR v zahraničí realizuje rezort diplomacie prostredníctvom Pracovnej skupiny pre ekonomickú diplomaciu a jednotnú prezentáciu Slovenska v zahraničí, ktorá pôsobí pod Radou vlády SR pre konkurencieschopnosť a hospodársky rast. Pracovná skupina je platformou na navrhovanie, plánovanie a prípravu konkrétnych projektov ekonomickej diplomacie a jednotnej prezentácie Slovenska v zahraničí. Vytvorenie príťažlivej a hodnovernej značky Slovensko, akceptovanej doma a rozpoznateľnej v zahraničí a jej postupné uplatňovanie v prezentačnej praxi štátu, je jedným z pilierov procesu jednotnej prezentácie Slovenskej republiky v zahraničí. Rezort diplomacie, ako gestor predmetnej agendy, zavŕšil prvú etapu tohto procesu úspešným vytvorením a uvedením obsahovej a vizuálnej identity značky: „Dobrý nápad Slovensko/ Good Idea Slovakia“.

Building a good country reputation of the Slovak Republic is prerequisite for:

 

• Increase of FDI 
• Improvement of the trade balance
• Increase of income from active tourism
• More foreign students are interested to study at Slovak high schools and universities
• Higher quality and higher amount of the Slovak cultural export

mineral-water.jpg

Unified presentation of the Slovak Republic abroad is understood as a coordination in the following areas: 

• cooperation in planning and carrying out presentation activities abroad in the relevant strategic areas of the involved organizations (content),
• sharing information and knowledge on the performance of a unified presentation of the Slovak Republic abroad,
• cooperation in developing a common unifying presentation format or part of it, which helps to communicate the key message of the Slovak Republic abroad,
• cooperation of departments and institutions in preparing and implementing foreign visits to the Slovak Republic (politicians, journalists, experts),
• conducting a regular survey on a sample of foreign respondents with the aim of determining the level of knowledge, beliefs, attitudes and behavior of the foreign public towards the Slovak Republic,
• coordination of activities in obtaining resources for presentation activities from international organizations, including EU instruments and international financial institutions.

In order to achieve the above-mentioned strategic goals of a unified presentation of Slovakia abroad, it is necessary to adopt measures in three basic areas of presentation performance: organizational, financial and technical.

• The organizational area includes the identification and subsequent coordination of all relevant entities participating in the presentation of Slovakia abroad and in building the Slovakia brand. The basic objective of the proposal for a comprehensive presentation of Slovakia abroad is to create conditions for the coordination of Slovakia’s presentation activities, achieve a synergistic and multiplier effect, creating institutional conditions for the long-term focus of such activities. The means to achieve this goal after the approval of the material by the Government of the Slovak Republic is the creation of the Government Council for the Unified Presentation of Slovakia Abroad, which will ensure, within the existing legislative framework, the necessary institutional platform for coordination and cooperation of interested departments and organizations in making decisions on the implementation of the presentation of the Slovak Republic abroad and creating conditions for achieving its uniformity.

• The financial area includes coordinated, conceptual, and therefore effective spending of public finances in the process of the unified presentation of the Slovak Republic abroad. Based on the assessment of specific modalities within the Government Council for the Unified Presentation of the Slovak Republic abroad, it is recommended to create an interdepartmental budget program “Presentation of the Slovak Republic Abroad” under the auspices of the Ministry of Foreign Affairs and European Affairs of the Slovak Republic.

•The technical area includes the creation and improvement of the technical coordination infrastructure for a unified presentation of the Slovak Republic abroad. Since the building and development of a unified presentation of the Slovak Republic abroad is of a supra-ministerial nature, tasks in this area must be managed and ensured in a coordinated manner. One of the conditions for effective coordination is information flows between organizations carrying out the presentation of the Slovak Republic abroad. The technical infrastructure for ensuring a unified presentation of the Slovak Republic abroad is related to the expansion of the use of modern means of communication.

KU_edited.jpg

Modern means of communication can ensure:

 

• electronic communication between organizations involved in the unified presentation of the Slovak Republic abroad,
• creation of a technical platform for mutual sharing of information and exchange of experiences on individual presentation activities of the involved entities,
• strengthening the use of modern means of information technology for the implementation of the unified presentation of the Slovak Republic abroad.

 

On February 17, 2016, the Government of the Slovak Republic approved the material from the Ministry of Diplomacy “Brand Slovakia: unified visual identity of the state administration, coherence of government policies and the need for a systemic solution for the unified presentation of the Slovak Republic abroad in the near future”. The document presents individual steps and tasks that need to be implemented when implementing the Slovakia brand. The material also speaks about the need for interdepartmental coordination of presentation activities carried out by individual actors abroad in order to multiply the communication effect about the country.

Interdepartmental coordination of the unified presentation of the Slovak Republic abroad is carried out by the Ministry in charge of Diplomacy through the Working Group for Economic Diplomacy and Unified Presentation of Slovakia Abroad, which operates under the Government Council for Competitiveness and economic growthof the Slovak Republic.

The working group is a platform aimed for creating, planning and preparing specific projects of economic diplomacy and a unified presentation of Slovakia abroad. Creating an attractive and credible brand of Slovakia, accepted at home and recognizable abroad and its gradual implementation in the presentation practice of the state, is one of the pillars in the process of a unified presentation of the Slovak Republic abroad. The Ministry responsible for Diplomacy, as the manager of the agenda, completed the first stage of this process by successfully creating and launching the content and visual identity of the brand: “Dobrý udpád Slovensko/ Good Idea Slovakia”.

Ministerstvo-hospodarstva-SR.png
bmr6q93e0pn8yl0f5pei.png
INTERCEDU-logo-EN.png
bottom of page